måndag 1 mars 2010

Urklipp från Aftonbladet inför Östersund SM

Husabergsföraren dominerar SM2-klassen fullständigt
Att Joakim Ljunggren ska ta ett nytt SM-guld är knappast ett hett tips inför 2010. Husabergsföraren har tagit fyra raka titlar på lika många år och står helt enkelt i en klass för sig.
Naturligtvis lägger Husabergsföraren Joakim Ljunggren det mesta krutet på sin VM-satsning, tre dagar efter SM-prmiären i Östersund bär det av till Spanien för nästan två månaders träning och uppladdning inför VM.
Men suget efter en femte SM-titel finns ändå där.
– Det ska bli kul att köra i Östersund, jag känner mig laddad. Jag tycker att SM är roligt för man träffar så många svenskar. Jag hoppas att jag kan vara snabb där utan att jag har testat så mycket. Jag lägger mer energi på VM och är inte riktigt lika superfokuserad på SM, så är det ju, säger Ljunggren till Sportbladet.

Carlsson största hotet
Störste konkurrenten i SM är fortfarande forne teamkamraten Björne Carlsson, anser Ljunggren. Carlsson som lämnat Husaberg för att köra Kawasaki är fortfarande mycket snabb och märkesbytet har gett en nytändning.
Björne har kört bra när vi tränat ihop och han trivs på cykeln. Men jag hoppas att jag kan höja mig något snäpp på tävling och slå honom, säger Joakim Ljunggren.
Den senaste månaden har Husabergsföraren haft en ganska lugn uppladdning. Han har varvat mc-körning i de olika vinterserierna med längdskidåkning. Men han erkänner att det ska bli skönt att åka till Spaninen för att träna.
– Jag har mest lattjat och kört race här hemma, det har inte blivit så mycket mc-träning för det är så mycket snö att det inte riktigt går att få bra träning på motorcykeln. Det ska bli jätteskönt att åka till Spanien och slippa snön. Det kommer att bli lite annorlunda nu när Björne inte längre är med, han har hjälpt mig mycket och vi har haft väldigt roligt ihop. Men jag åker ner med mina teamkompisar Calle Sjöö och Valtteri Salonen och det kommer säkert att bli bra.
De hetaste förarna i klassen

Joakim Ljunggren
Sveriges främste förare, har har två VM-brons – ett utomhus och ett inomhus – samt två JVM-guld på meritlistan. Ljunggren står i en klass för sig och det finns ingen förare i landet som slår honom idag. Enda hotet mot en femte SM-titel är tidsbrist, VM går så klart före SM, eller eventuella skador eller materialfel. Är Husabergsföraren bara hel och frisk finns det ingen som stoppar honom.
Sportbladet tippar Ljunggrens placering: Etta. Allt annat vore ett misslyckande.

Björne Carlsson
Avslutade VM-karriären förra året och har i år bytt märke från Husaberg som han varit troget under merparten av den internationella karriären. Carlsson tävlar i år på en Kawasaki. Om materialet är konkurrenskraftigt är Carlsson den som är närmast att fånga Ljunggren. De två har varit teamkamrater och känner varandra utan och innan. Carlsson har enorm rutin och är tillsammans med Ljunggren och Anders Eriksson en av Sveriges tre bästa förare.
Sportbladet tippar Carlssons placering: Tvåa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar