torsdag 5 augusti 2010

Historia 2002 från SvD

Blöt Kåsa fick inte Carlsson på knä

Lerum Kramp och knäsmärtor efter 24 mil på mycket tunga, blöta och gyttjiga spår i Lerumskogarna. Ändå stod till slut Björne Carlsson som segrare i endurotävlingen Novemberkåsan.Segervapnet? Att köra långsammare.- En bit in i tävlingen förstod jag att jag måste sänka tempot. Om jag hade kört fast fler gånger i leran hade jag helt tagit slut. Men efter att jag lugnat mig har jag långsamt byggt upp min ork och motivation, sade Carlsson, sprudlande glad efter målgången vid 02.30-tiden på söndagsmorgonen.Den 27-årige Husabergåkaren, endurovärldsmästare 1998, från Folkare MK i Avesta vann före Andreas Toresson, BMK Uddevalla och Fredrik Georgsson, Tibro MK.Carlsson har haft otur med skador genom åren. Knäna är opererade sju gånger.- Man får vara glad så länge man håller ihop. Det här är det roligaste som finns. Och att vinna kåsan är ju en dröm, helt otroligt!, sade han.Lerumskogarna är kända för vatten, sugande lera och mängder av sten. Vid kyla fryser markerna och bär motorcyklarna bättre. Men årets kåsaväder, cirka fem plusgrader, var till föga hjälp. Ansträngningen för förarna var enorm.- Nu har jag kramp i hela kroppen. Det är inte vackert därute, med kärr och djup gyttja överallt i kraftledningsgatorna, sade Carlsson.Carlsson har inget bra facit tidigare i Novemberkåsan. Och årets förhållanden i markerna borde egentligen inte passa honom.- Men jag har tränat mycket mörkerkörning i år. Det kanske avgjorde.Årets upplaga, den 77:e i ordningen, av Novemberkåsan var en av de tuffare. Av 125 startande elitförare kom bara 19 i mål.Anders Eriksson, Tibro - sexfaldig endurovärldsmästare och kåsans fjolårsvinnare - jagade sin andra raka inteckning i det nuvarande vandringspriset.Men han blev i stället ett av offren för de stenrika markerna.- Ingen höjdare precis. Jag slog bort kedjestyraren mot en sten och tappade kedjan hela tiden. Det var bara att lägga av, sade en besviken Eriksson.En så anrik tävling, den första kördes 1915, ger säregna och svårslagna rekord.Nicklas Blom, 37-åring från Vimmerby MS, har aldrig varit bland de tio bästa. Men i Lerum klarade han något ingen tidigare gjort. Han gick i mål i sin 20:e raka Novemberkåsa. Totalt innebär det cirka 500 tävlingsmil.- År efter år har jag lyckats hålla både cykeln och mig rullande. Det här känns mycket stort, helt fantastiskt, sade Blom.
Tomas Bengtsson/tt

http://www.svd.se/sportspel/nyheter/blot-kasa-fick-inte-carlsson-pa-kna_72258.svd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar