tisdag 15 juni 2010

Från Aftonbladet

Foto: ABC Communications


Joakim Ljunggren blev femma och sjua i Polen. Han är fortfarande femma i tabellen, men börjar halka efter en smula.


Tuff konkurrens får svensken att halka efter i VM
Joakim Ljunggren hittade inte riktigt farten i Polen. Det blev en femte- och en sjundeplats för enduroföraren som hade en helg som påminde om en berg-och-dalbane-tur.
– Jag saknar att jag inte varit på pallen, säger Husabergsföraren till Sportbladet.
Uppladdningen inför VM-tävlingen i Polen hade gått bra, Joakim Ljunggren hade en SM-seger och en vinst i Botkyrkas Extremenduro i ryggen. Vid sin sida hade han också forne stallkamraten Björne Carlsson som gjorde comeback i VM-sammanhang som följeåkare åt Ljunggren.
Carlsson som avslutade sin VM-karriär förra året, hoppade in eftersom Joakims pappa Christer som vanligtvis är följeåkare åt sonen, var hemma för att vara med när Joakims syster tog studenten.
Seg inledning
Men trots goda förberedelser stämde det ändå inte riktigt nere i Kwidzyn.
– Jag kände mig riktigt på G, men på morgonen den första dagen var jag för slö och försiktig. Det var lite halvhalt och jag ville inte krascha, men jag körde alldeles för dåligt. Men Björne var på mig och då ryckte jag upp mig. Sedan körde jag riktigt bra och hade jag kört så hela dagen hade jag nog kunnat fajtas om tredjeplatsen, säger Ljunggren till Sportbladet.
I stället fick Husabergsföraren nöja sig med femteplatsen, han var en minut i från pallen.
På söndagen åkte Joakim Ljunggren ut med inställningen att börja som han avslutat gårdagen. Men under det första enduroprovet fick han ett kast, hamnade utanför banan och fick krångla sig tillbaka. Det störde rytmen för Husabergsföraren som hade svårt att hitta rätta flytet.
Svårt med rytmen
– Sedan körde jag för lungt när jag tänkte att jag inte kunde göra en massa misstag. Björne sa till mig igen, men så fort jag försökte dra hårdare råkade jag ut för någon liten krasch eller nåt strul så jag tappade tid, säger Ljunggren som blev sjua i klassen.
Motståndet är knivhårt, Ljunggrens tid hade räckt för att bli fyra i E3-klassen eller femma i E1.
– Man måste göra en toppdag för att lyckas. Jag saknar att jag inte varit på pallen för de andra börjar dra i från nu, säger Ljunggren som fortfarande är femma i VM-tabellen.
Men avståndet till pallen ökar. Svensken är 21 poäng efter Pierre-Alexandre Renet som är fyra, och till trean Thomas Oldrati är det ytterligare fem poäng. 26 poäng kvar till VM-bronset alltså.
– Det är lite knäckande att Oldrati och Renet är så snabba. Ahola och Cervantes är det inget att göra åt, de är i en klass för sig.
Nästa VM-tävling körs redan den 19-20 juni i Puchov, Slovakien.
– Det är bara att bita ihop och köra bättre. Det var ett väldigt grisigt race där i fjol och jag hoppas att det blir svårkört och lerigt, för det passar mig, säger Joakim Ljunggren.
Johanna Mörtberg


Resultat Polen
Dag 1, E1
1) Eero Remes, FI, KTM, 1.16.20.
2) Matti Seistola, FI, Husqvarna, 1.17.16.
3) Johnny Aubert, FR, KTM, 1.17.20.
4) Antoine Meo, FR, Husqvarna, 1.17.37.
5) Nicolas Deparrois, FR, Kawasaki, 1.18.04.
E2
1) Mika Ahola, FI, Honda, 1.16.20.
2) Ivan Cervntes, ES, KTM, 1.16.33.
3) Pierre-Alexandre Renet, FR, KTM, 1.17.50.
4) Thomas Oldrati, IT, KTM, 1.17.51.
5) Joakim Ljunggren, SE, Husaberg, 1.18.49.
E3
1) David Knight, GB, KTM, 1.17.16.
2) Simone Albergoni, IT, KTM, 1.17.37.
3) Marcus Kehr, DE, KTM, 1.18.45,36.
4) Sébastien Guillaume, FR, Husqvarna, 1.18.45,38.
5) Bartosz Oblucki, PL, Husqvarna, 1.19.22.
Dag 2, E1
1) Antoine Meo, 1.23.46.
2) Eero Remes, 1.24.40.
3) Johhny Aubert, 1.25.04.
4) Maurizio Micheluz, IT, TM, 1.27.26.
5) Nicolas Deparrois, 1.27.29.
E2
1) Mika Ahola, 1.24.02.
2) Ivan Cervantes, 1.24.03.
3) Thomas Oldrati, 1.26.24.
4) Pierre-Alexandre Renet, 1.26.25.
7) Joakim Ljunggren, 1.27.27.
E3
1) Christophe Nambotin, FR, Gas Gas, 1.24.42.
2) Simone Albergoni, 1.25.39.
3) David Knight, 1.25.59.
4) Sébastien Guillaume, 1.27.29.
5) Marcus Kehr, 1.28.09.
VM-tabellen, E2
1) Mika Ahola, 194 poäng
2) Ivan Cervantes, 182 poäng
3) Thomas Oldrati, 142 poäng
4) Pierre-Alexandre Renet, 137 poäng
5) Joakim Ljunggren, 116 poäng

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar