onsdag 3 mars 2010

Urklipp från tidningen Södran.

Björne har inlett sin SM-satsning

ENDURO/ÖSTERSUND


VM-åkningen är ett minne blott. Nu är det bara SM som gäller
för Folkares Björne Carlsson.Och det började bra. Han blev tvåa
i den första deltävlingen.- Jag kan inte vara annat än jättenöjd.
Speciellt med tanke på att uppladdningen inte var den bästa.
Björne var sjuk veckorna före SM i Östersund och kunde inte träna.
Åt suveränen i SM2, Joakim Ljunggren, fanns inte mycket att göra.
Karlskogaföraren var sju och en halv minut före Björne.
- Är han bra i VM så är han superbra på snö.
Där är han klockrent bäst.
- Jag var fem minuter efter honom i fjol.
Nu tappade jag en minut på sträcka två när kedjan hoppade av.
Så jag kan inte vara missnöjd.
Dock så räknar Björne med att kunna ge Joakim en match på
barmarkstävlingarna när han fått den träning han behöver.
I 17 år har Björne kört för Husaberg. I år styr han en Kawasaki.
- Jag har fått ett kontrakt med dem för SM och det är jätteroligt
att prova något nytt. Roligt är nyckelordet för honom,
nu när satsningen på VM är nedlagd och han har ett civilt arbete.
- Nu kör jag bara för att det är roligt. I VM var det en annan press
de sista åren som anställd fabriksförare när det inte gick så bra och
jag var skadad mycket.
Pallplats blev det också för Gustav Milling från Falun men som kör
för Västerås från och med den här säsongen. Han slutade trea bland
juniorerna och var så bra som elva i totalen, Swedish Enduro cup.
Jonas Bengtsson, FMCK Falun, var femma i juniorklassen och
klubbkompisen och 16-åringen Lars Löfgren åtta. Lars var femma
i ungdoms-SM som kördes i lördags.
Bäste dalaåkaren i SM1 bland seniorerna blev Micke Hedberg från
Rättvik med en tolfteplats.I dam-SM, som samlat 15 startande,
blev Sandra Lysén från Falun trea.
Den enda klass med en dalasegrare var USM1 där Folkares
Dennis Putkuri var snabbast.

Bengt Karlssonbengt.karlsson@dt.se

Källa:
www.dt.se/sport/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar